|
|
Decarbonisatie met een focus op energievermindering, blijft een belangrijke prioriteit voor PSA. Het Group Sustainability team leidt de implementatie van decarbonisatie-initiatieven en coördineert de inspanningen binnen de groep, tussen regio's en business units, om de doelstellingen van PSA te bereiken.
Wereldwijd hebben we het ‘Climate Response Management System’ (CRMS) opgezet om onze klimaatinitiatieven op elkaar af te stemmen en ons te richten op vier belangrijke domeinen: broeikasgassen, energie, water and afval.
Voor meer gedetailleerde informatie over onze wereldwijde doelstellingen en prestaties raden we je aan om een kijkje te nemen in ons duurzaamheidsverslag.
|
Meer dan 77% van al onze kranen is nu elektrisch of hybride, waar het doel voor 2030 90% is.
|
In 2023 waren de Scope 1- en 2-koolstofemissies van PSA in totaal 702 ktCO2e. Dit is een daling van 6% vergeleken met 2022. Deze daling is te danken aan de inzet van groene projecten bij PSA, en een lager energieverbruik door minder reefervolume en kortere verblijfsduur van containers. Vergeleken met ons referentiejaar 2019 zijn de Scope 1- en 2-emissies van PSA met 7% verminderd.
Het is belangrijk dat PSA Antwerp een cruciale rol blijft spelen in de ondersteuning van PSA's groepsdoelstellingen om de doelstellingen van het Parijse Klimaatakkoord en de EU Green Deal te halen. Door gezamenlijke inspanningen om onze operaties te transformeren en onze medewerkers te verenigen rond milieudoelstellingen, kunnen we ons niet alleen houden aan internationale normen, maar ook verder gaan dan wat wettelijk vereist is.
Met ons lokale 'Climate Response Management System' en het Energietransitieplan werken we stap voor stap aan minder uitstoot, duurzame oplossingen en het doel van netto-nul-uitstoot in 2050.
|
Bij PSA dromen we van een planeet waar toekomstige generaties ook nog van kunnen genieten.
Onze inzet gaat verder dan enkel ambities; we nemen actief maatregelen om een toekomstbestendige planeet te creëren. In lijn met het Akkoord van Parijs en de EU werken we hard om in 2050 netto nul-emissies te bereiken. Met ons energie-transitieplan en ons ‘climate response management system’ zorgen we voor minder energieverbruik, uitstoot, watergebruik en afval, door gerichte aanpassingen in onze operaties.
Laten we samen werken aan een betere toekomst, waar iedereen kan groeien in een bloeiend ecosysteem!
|
Project Emerald, dat naar verwachting in 2032 klaar is, zal leiden tot 58% minder CO2-uitstoot per container. Voor dit project vervangen we de meeste dieselgestuurde straddle carriers door volledig elektrische stapelkranen (ASC's). Dit helpt ons om het doel van netto nul-emissies in 2050 te bereiken en verbetert de veiligheid voor onze medewerkers.
|
De hybride straddle carriers zijn sinds 2021 de nieuwe standaard voor onze nieuwe aankopen sinds 2021. Met de invoering van dit beleid zullen onze terminals 25% minder brandstof verbruiken, wat leidt tot een verbetering van 25% in onze uitstoot.
|
Dankzij het Green Straddle Carrier Program hebben we 's werelds eerste hybride waterstof straddle carrier gelanceerd op onze Noordzee Terminal. Het maakt gebruik van geavanceerde hybride waterstof verbrandingsmotortechnologie, en draait op een mix van waterstof en diesel.
Ook zijn we begonnen met testen van 100% elektrische straddle carriers op MPET. De e-straddle carriers zijn uitgerust met een geavanceerde batterijtechnologie en kunnen meer dan vier uur continu op volle kracht werken. Daarna hebben ze ongeveer 90 minuten nodig om weer volledig op te laden.
|
Sinds 2017 gebruiken we in België 100% groene elektrische energie. Wereldwijd hebben we onze CO2-uitstoot met meer dan 69.000 ton CO2 verminderd, door groene elektriciteit te implementeren in verschillende business units. Dit leidde tot een wereldwijde afname van 4,6% van al onze directe emissies, vergeleken met 2021.
|
Naast Project Emerald hebben we een innovatief filtratiesysteem ontwikkeld. Door de groei van steden en de toename van beton kan water minder goed in de grond zakken, waardoor waterstanden dalen. Om dit aan te pakken hebben we een nieuw systeem bedacht. Door beton op onze terminals te vervangen door poreus grind en containers op verhogingen plaatsen, kan regenwater makkelijk de grond in sijpelen, wat natuurlijke drainage bevordert en waterbronnen behoudt.
Daarnaast hebben we regenwatertanks geplaatst met een totale capaciteit van 340.000 liter naast onze terminals. Dit water gebruiken we voor het schoonmaken van machines en voor sanitair, waardoor we elk jaar 3 miljoen liter drinkwater besparen tijdens onze operaties.
|
95% van onze kadekranen gebruikt 'energieterugwinningstechnologie'. Bij loslaten en remmen komt energie vrij, die wordt opgevangen door de generator. Op deze manier verbruiken de kranen 60% minder energie.
|
Onze inzet voor duurzaamheid begint met het besef dat echte verandering van binnenuit komt.
Onze medewerkers spelen een belangrijke rol in deze verandering. Daarom vinden we het belangrijk om een groene mindset bij iedereen te stimuleren. We doen dit door aanmoediging, betrokkenheid en opleiding centraal te stellen. Door een cultuur van milieubewustzijn te creëren, helpen we onze collega's meer te leren over duurzaamheid en wat dit betekent. Met verschillende initiatieven, samenwerking en gerichte leerprogramma’s zorgen we ervoor dat onze medewerkers klaar zijn voor de toekomst.
|
We hebben een uitgebreid beleid voor 100% elektrische bedrijfsauto's ingevoerd, het gebruik van elektrische busjes voor dokwerkers verhoogd en we moedigen medewerkers aan om leasefietsen te gebruiken voor woon-werkverkeer. Ongeveer één op de vier medewerkers maakt nu gebruik van deze fietsen.
|
In onze kantoren vind je geen wegwerpplastiek in de vorm van overbodige vuilniszakken, koffiebekers, bestek, of andere dagelijkse benodigdheden.
|
Samen met onze collega's organiseren we Go Green campagnes doorheen het jaar, met groene activiteiten zoals ‘Terminal clean-up days’ en onze ‘Go Green Week’.
|
Op vlak van recycling en afvalverzameling doen we meer dan wettelijk verplicht is. We streven naar geen afval op de stortplaats, en moedigen onze collega's aan om elke dag milieuvriendelijk te handelen, zoals afval scheiden en minder papier te gebruiken.
Ook zijn we voortdurend bezig met het uitbreiden van de recycling van onze afvalstromen, om onze operaties circulair te maken.
|
We vinden het belangrijk dat iedereen blijft bijleren over ontwikkelingen op vlak van duurzaamheid, dus bieden we uitgebreide trainingen aan.
We organiseren workshops, trainingen en interne initiatieven, zoals de Sustainability Champions-meetings, en zorgen voor toegang tot relevante hulpbronnen. Zo helpen we onze collega's om hun kennis en expertise uit te breiden, zodat ze echt het verschil kunnen maken, zowel binnen als buiten ons bedrijf.
|
5 juli 2024 - Op Europa Terminal op kaai 869 is een belangrijke mijlpaal bereikt in Project Emerald, de ambitieuze vernieuwingsoperatie van de terminal: de installatie van de eerste zes geautomatiseerde stapelkranen (ASC's).
1 april 2024 - Op maandag 1 april heeft 's werelds eerste grote door methanol aangedreven diepzeeschip 'Ane Maersk' de Antwerpse haven aangedaan op de MSC PSA European Terminal (MPET). Het schip voltooide zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren en bunkerde 4.300 ton groene methanol en 1.375 ton biodiesel (B100) tijdens het verblijf in de haven. Het succesvolle en efficiënte bunkeren is een nieuwe mijlpaal in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuelhaven te worden.
Efficiënt bunkeren
11 januari 2024 – Op 11 januari 2024 organiseerde Voka een evenement met waterstof als centraal thema op onze Noordzee Terminal. Het 'Lerend Netwerk Energietransitie' bood een diepgaande verkenning van de mogelijkheden van waterstof, waarbij onze Noordzee Terminal met de dual fuel straddle carrier als tastbaar bewijs diende voor de veelbelovende toekomst van deze duurzame energiedrager.
7 december 2023 - Op zaterdag 2 december staken we met PSA, MPET en ATS opnieuw de handen uit de mouwen voor de natuur. Die dag organiseerden we immers onze jaarlijkse boomplanting, waarbij onze medewerkers en hun gezinsleden samen met Natuurpunt maar liefst 2.000 bomen aanplantten. De actie kadert in ons engagement om over een periode van vier jaar elk jaar één hectare bos bij te creëren in het Schopbos in Putte, bij Mechelen.
23 november 2023 - PSA Belgium en Daimler Truck BeLux zorgen voor een Belgische primeur. Voor de eerste keer zal de elektrisch aangedreven vrachtwagen Mercedes-Benz eActros300 containers transporteren op de openbare weg. “Transport van containers tussen onze eigen verschillende terminals is een dagdagelijkse realiteit,” duidt Cameron Thorpe, CEO van PSA Belgium. "Bij PSA Belgium zetten we aanzienlijke stappen in het verminderen van onze koolstofuitstoot, waarbij de vergroening van transport een cruciale rol speelt.
22 september 2023 - In lijn met hun voortdurende inzet voor meer duurzaamheid, nemen PSA Antwerpen, MSC PSA European Terminal (MPET) en Antwerp Terminal Services (ATS) ook dit jaar deel aan de Port Cleanup van de Port of Antwerp-Bruges. De opruimacties zijn een onderdeel van Go Green Week, een jaarlijks initiatief van PSA Groep. Tussen 18 en 26 september ruimen verschillende teams van medewerkers op maar liefst vijf locaties zwerfvuil op, onder meer in Park Spoor Noord, natuurgebied het Galgeschoor en de berm van de Sint-Antoniusweg.
11 mei 2023 | MSC PSA European Terminal (MPET), lanceerde vandaag officieel een nieuwe volledig elektrische containerlift of e-straddle carrier op haar terminal in de Haven van Antwerpen. Dit project maakt deel uit van het ‘Green Straddle Carrier’ programma van Antwerp Terminal Services (ATS), MPET en PSA Antwerp (PSAA).
30 maart 2023 | Antwerp Terminal Services (ATS), een joint venture tussen MSC PSA Europe Terminal (MPET) en PSA Antwerp (PSAA), zorgde vandaag voor een wereldprimeur. Tijdens een korte huldiging in de Antwerpse Haven lanceerde het bedrijf voor het eerst een ‘H² dual fuel’ straddle carrier. Het voertuig, dat gebruikt wordt om containers in de haven te vervoeren, wordt aangedreven door een mengeling van waterstof en diesel en maakt gebruik van H² dual fuel spitstechnologie.
25 januari 2023 | PSA Breakbulk ontving gisteren de “Baltic Eagle” op haar Project Cargo Ecosystem Terminal aan het Churchill dok. Een perfect voorbeeld hoe PSA Breakbulk haar support-rol tussen port en industriële business development opneemt. PSA Breakbulk levert terminal handlings die nodig zijn om de nodige engineeringswerken uit te voeren en supply van materialen te behandelen voor een 100-tal aannemers.
25 november 2019 - De grootste terminaloperatoren in de haven van Antwerpen slaan opnieuw de handen in elkaar voor het milieu. Op zondag 24 november werd het startschot gegeven voor een gezamenlijke boomplanting, waarbij 1.250m² aan nieuw stadsrandbos werd aangeplant in de Edegemse Beekvallei. De bomen werden geplant in samenwerking met Natuurpunt, maar ook de eigen medewerkers van PSA, MPET en DP World kregen de mogelijkheid om, samen met hun gezinsleden, een handje te komen helpen.