Primeur: Eerste proefrit e-truck met containerlading
23 november 2023 - PSA Belgium en Daimler Truck BeLux zorgen voor een Belgische primeur. Voor de eerste keer zal de elektrisch aangedreven vrachtwagen Mercedes-Benz eActros300 containers transporteren op de openbare weg. “Transport van containers tussen onze eigen verschillende terminals is een dagdagelijkse realiteit,” duidt Cameron Thorpe, CEO van PSA Belgium. "Bij PSA Belgium zetten we aanzienlijke stappen in het verminderen van onze koolstofuitstoot, waarbij de vergroening van transport een cruciale rol speelt. Deze testrit markeert een belangrijke mijlpaal in het leerproces voor alle betrokken partijen, en PSA Belgium is verheugd om als de geselecteerde partner deze praktijktest uit te voeren." In de week van 20 november zullen verschillende testtransporten met de batterij-elektrische vrachtwagen plaatsvinden tussen de Noordzee- en Europa Terminal, de MPET-terminal, de Breakbulk terminal en de PSA-terminal in Zeebrugge.
In lijn met het VN Klimaatakkoord van Parijs, de EU Green Deal én de ambities van de PSA Group, willen PSA Belgium, MPET en ATS hun koolstofemissies tegen 2030 met de helft verminderen in vergelijking met 2019 en tegen 2050 helemaal geen broeikasgassen meer uitstoten. “We beseffen dat we nog een lange weg te gaan hebben maar we zijn er vast van overtuigd dat we onze targets gaan halen”, bevestigt Cameron Thorpe.
Om verder te verduurzamen zet PSA in op verschillende trajecten. Zo is er het Green Straddle Carrier programma waarin PSA Antwerp, MPET en ATS integraal de belangrijkste technologieën aan het testen zijn om de koolstofuitstoot van de straddle carriers – de zogenaamde ‘olifanten’ - aanzienlijk te verminderen in hun werkelijke omgeving. Maar daar stoppen de inspanningen niet. Ook de verduurzaming van het transport tussen de verschillende PSA locaties (Noordzee Terminal, Europa Terminal, MPET, PSA Breakbulk en PSA Zeebrugge), wordt onder de loep genomen. Zo zijn er nu dus de proefritten met de elektrische truck van Daimler Truck.
Cameron Thorpe: “De evaluatie van deze proefrit is van essentieel belang in de verdere verduurzaming van het trucktransport tussen de verschillende terminals. Deze testritten passen perfect in ons duurzaamheidsverhaal maar sluiten ook perfect aan bij ons PORT+-aanbod. Zo zullen wij veel bijleren over het type materiaal dat nodig is om containers op deze manier te transporteren en kan onze partner Daimler Truck BeLux ervaring opdoen over de range die geldt inzake een elektrische truck in combinatie met een container en dit op verschillende afstanden.”
“Daimler Truck van zijn kant is trots op de samenwerking met PSA, die reeds vorig jaar begon”, zegt Peter Brock, CEO Daimler Truck BeLux. “Als vooraanstaande vrachtwagenfabrikant zet Daimler Truck zich onvermoeibaar in om aanzienlijke bijdragen te leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot in overeenstemming met de Europese doelstellingen. Zo streven we ernaar dat tegen 2030 60% van alle in Europa verkochte vrachtwagens elektrische voertuigen zijn. In lijn met deze inzet voor duurzaamheid levert Daimler Truck niet alleen vrachtwagens, maar ook totaaloplossingen die de klant bijstaan bij alle relevante stappen van de transitie naar CO2-neutraal transport. We kijken ernaar uit om onze samenwerking met PSA verder te ontwikkelen en samen het voortouw te nemen in het creëren van een duurzamere en milieuvriendelijkere toekomst.”
Over de Mercedes-Benz Truck eActros 300
Met een batterij van meer dan 300 kWh garandeert de vrachtwagen een actieradius van meer dan 225 km. Havenroutes en frequente stops zijn een ideale situatie voor een elektrisch voertuig. In deze omgeving verhogen het sterk verlaagde geluidsniveau , de soepelheid van de elektromotoren en het vermogen van 330 kW dat vanaf het vertrek beschikbaar is, het comfort voor de bestuurder enorm.