PSA Belgium bereidt Europa Terminal voor op capaciteitsverhoging

Innovatie

27 januari 2023 | Capaciteitsverhoging Europa Terminal komt op gang! In december 2022 ondertekende PSA Belgium twee overeenkomsten met aannemers voor grootschalige werken voor de herinrichting van Europa Terminal, gelegen aan de Schelde. De werken maken deel uit van de aanzienlijke geplande upgrade van Europa Terminal om de behandelingscapaciteit van de terminal met 40 procent te verhogen en de kademuur aan te passen aan de volgende generatie schepen, wat PSA Belgium ook zal helpen om zijn duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

De eerste overeenkomst werd op 14 december 2022 ondertekend voor de bestelling van 14 nieuwe elektrische Automatic Stacking Cranes (ASC's) bij de Oostenrijkse kraanbouwer Kuenz en systeemintegratiespecialist ABB Global. Dit is PSA's eerste bestelling van ASC's met eindlast voor de hele groep.

 

Wanneer de Europa Terminal volledig is voltooid, zal hij over 48 nieuwe ASC's beschikken om zijn verbeterde werf te exploiteren. In de toekomst zal deze nieuwe behandelingsmethode leiden tot een aanzienlijke capaciteitsverhoging, waardoor de Europa Terminal containers dichter kan stapelen - tot zes hoog in plaats van slechts drie hoog. De onderdelen van de eerste zes kranen zullen begin 2024 worden geleverd en ter plaatse worden geassembleerd; het testen van de apparatuur zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2024 beginnen.

De nieuwe ASC's zullen PSA Belgium helpen om zijn duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, namelijk een halvering van de koolstofemissies tegen 2030, aangezien de investering in nieuwe, door elektriciteit aangedreven apparatuur in plaats van dieselkranen en straddle carriers zijn koolstofvoetafdruk aanzienlijk zal verminderen.

De tweede overeenkomst werd een dag later, op 15 december 2022, gesloten met Stadsbader/DSG voor de verbetering van de civiele en elektrische infrastructuur voor de eerste fase van de werkzaamheden aan de Europa Terminal. Dit omvat de voorbereiding van de werf voor de nieuwe ASC's, kadekranen en nieuwe vrachtwagenstromen. De werkzaamheden beginnen in januari 2023 en zullen naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 voltooid zijn. Stadsbader/DSG zal de terminal ook voorbereiden op de installatie van de nieuwe elektrische uitrusting.

 

Het renovatieproject van de Europa Terminal is officieel van start gegaan op 7 oktober 2022 en zal negen jaar in beslag nemen. Na voltooiing zal de capaciteit van Europa Terminal met meer dan 700.000 TEU per jaar toenemen, een stijging van ongeveer 40 procent. Hij zal ook schepen van maximaal 25.000 TEU kunnen ontvangen, vergeleken met de beperking van 11.000 TEU op dit moment. De andere terminals van PSAA, zoals Noordzee Terminal en de MSC PSA European Terminal (MPET), zijn al uitgerust om ultragrote containerschepen te behandelen.

General Manager van PSA Belgium Jurgen De Wachter, is enthousiast over de start van de werken: "Omdat onze operaties moeten kunnen doorgaan tijdens de omvangrijke werken en om de operationele impact te minimaliseren, zullen de werken in drie grote fasen worden uitgevoerd. Een deel van onze kade en werf zal door de werken op verschillende tijdstippen niet beschikbaar zijn, maar onze terminal blijft steeds operationeel. We hebben ook extra ruimte vrijgemaakt op onze terminal in Noordzee."