PSA Belgium organiseert Emerald Cafés om medewerkers te informeren over vernieuwing Europa Terminal
27 juni 2023 - Dinsdag vond de kick-off van het “Emerald Café” plaats. Het project Emerald, een koepelnaam voor de vernieuwing van de Europa Terminal, ging op 10 november 2022 officieel van start. Met het Emerald Café wil PSA Belgium zijn medewerkers op een informele manier laten kennismaken met het project. “Onze medewerkers zijn het kloppend hart van ons bedrijf”, aldus CEO van PSA Belgium Cameron Thorpe. “We vinden het dan ook belangrijk om hen te informeren en te betrekken bij hét toekomstproject van ons bedrijf.”
November 2022 hebben PSA Belgium en de Haven van Antwerpen-Brugge het project voor de vernieuwing van de Europa Terminal officieel gelanceerd. De werken om de kademuur en de terminal te verbeteren zullen negen jaar duren. Het gaat om een investering van 835 miljoen euro, waarvan meer dan 500 miljoen euro geïnvesteerd wordt door PSA. Na voltooiing zal Europa Terminal een grotere capaciteit hebben en in staat zijn de grootste containerschepen ter wereld te behandelen, terwijl tegelijkertijd de koolstofvoetafdruk wordt verminderd.
Emerald Café
Om alle medewerkers te informeren over het project, organiseert PSA Belgium verschillende Emerald Cafés. Op 27 juni was de Europa Terminal zelf aan de beurt maar ook de andere terminals en het hoofdkantoor in de Napelsstraat zullen nog bezocht worden. “De vernieuwing van de Europa Terminal gaat over de toekomst van PSA Belgium waarbij duurzaamheid, veiligheid en innovatie centraal staan”, aldus CEO Cameron Thorpe. “We vinden het belangrijk om iedereen te informeren maar ook om hen de kans te geven vragen te stellen en bezorgdheden te uiten. Vandaar dat we gekozen hebben om met Emerald Café alle terminals te bezoeken.”
Europa Terminal upgrade
De civiele en elektrische infrastructuurwerken maken deel uit van de grootschalige renovatie van de Europa Terminal. PSAA en de Port of Antwerp-Bruges hebben deze renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels - ULCV's) te verhogen, waardoor de haven haar positie als grootste exporthaven van Europa kan behouden.
Europa Terminal, de eerste getijdenterminal van de haven buiten de sluizen, is nu 32 jaar oud. Dit betekent dat zij aan een grondige upgrade toe is om aan de nieuwe industrienormen te voldoen en de volgende generatie schepen te kunnen verwerken. De huidige kademuur is 1.180 meter lang en 13,5 meter diep en kan slechts schepen tot en met 11.000 TEU aan. De werkzaamheden om de kademuur en de terminal zelf te verbeteren zullen negen jaar in beslag nemen. De nieuwe kademuur zal 1.200 meter lang en 16,5 meter diep zijn. Daarmee kan Europa Terminal schepen tot 25.000 TEU behandelen (de andere terminals van PSAA, Noordzee Terminal en de joint venture MPET, zijn al uitgerust om ULCV's te behandelen).
Naast de bouw van een nieuwe kademuur zal het project ook de capaciteit van Europa Terminal met meer dan 700.000 TEU per jaar verhogen, wat een toename betekent van meer dan 40% door de invoering van nieuwe elektrische werfuitrusting. Deze toestellen zullen ook de totale koolstofvoetafdruk met meer dan 50% verminderen, waardoor het bedrijf zijn CO2- reductiedoelstellingen tegen 2030 zal halen.