PSA ANTWERP ZET IN OP SUPPLY CHAIN TRANSPARANTIE MET DE LANCERING VAN CALISTA® P!NG+
12 november 2020 | PSA Antwerp lanceert een nieuw interactief platform, 'CALISTA® P!NG+', waarop verladers gedetailleerde informatie kunnen ontvangen over de exacte status van hun importcontainers op terminal.
Gebruikers krijgen niet enkel informatie over de verwachte lossing van hun importcontainers maar worden ook in real-time op de hoogte gehouden over de effectieve lossing en de al dan niet verkregen vrijstellingen van rederijen, douane- en inspectieautoriteiten. Deze transparantie levert verladers een dubbel voordeel op: operationele tijdswinst bij het afhalen van hun container en een sterke vereenvoudiging van hun administratieve opvolging van importdossiers.
CALISTA® P!NG+ werd uitvoerig getest en is vandaag reeds operationeel op de Europa en Noordzee Terminals van PSA Antwerp. De uitwisseling van informatie kan verlopen via Excel uploads of door directe API integratie. Geïnteresseerden kunnen dus onmiddellijk instappen en zo genieten van een superieure transparantie in hun logistieke keten. De informatie die via dit platform ter beschikking wordt gesteld, is een substantiële uitbreiding en functionele verbetering van hetgeen vandaag al deels manueel via de PSA Antwerp ePortal geraadpleegd kan worden.
Terwijl CALISTA® P!NG+ reeds in productie is met haar eerste tevreden gebruikers aan boord, is PSA Antwerp actief in gesprek met NxtPort om deze dienst in lijn te brengen met het CPU-initiatief om het containervrijgaveproces in de haven van Antwerpen verder te beveiligen. Een verschil tussen CALISTA® P!NG+ en CPU is dat CALISTA® P!NG+ ook beschikbaar is voor verladers die niet direct betrokken zijn bij het releaseproces, maar partners hebben die het releaseproces voor hen verzorgen.
Jan Van Mossevelde, MD PSA Antwerp: “Met deze digitale cargo solution wensen wij tegemoet te komen aan de vraag vanuit de markt naar meer transparantie in de logistieke keten. Het platform, zoals het vandaag wordt gelanceerd, is daarbij slechts een eerste stap. CALISTA® P!NG+ zal gaandeweg worden uitgebreid met nieuwe functionaliteiten om de logistieke flow verder te optimaliseren.”
Voor Wim Gijbels, Manager Global Freight Forwarding bij Essers, biedt CALISTA® P!NG+ volgende voordelen: "Dankzij het overzichtelijke dashboard, hebben we op elk moment een duidelijk beeld van waar onze containers zich bevinden en wat de exacte status is. Ook de rechtstreekse integratie met onze freight forwarding software is een belangrijke meerwaarde."
Volgens Maurits Jongens, Manager Operations bij inforMore, creëert CALISTA® P!NG+ een win-win voor de gebruikers en de haven: “Volledige zichtbaarheid voor onze import containers betekent dat we vroeger en efficiënter het verdere hinterland transport kunnen plannen, wat belangrijk is voor de kwaliteit en verkoop van bv. vers fruit. Onze containers zijn sneller aanwezig op locatie en dat tegen lagere kosten."
Raf De Keersmaecker, ICT Manager bij Elite Digital Logistics sluit zich hierbij aan: “CALISTA® Ping+ geeft in één oogopslag de status van de containers weer. Dit maakt het gemakkelijker om het vervolgtransport beter af te stemmen en zo de containers sneller bij de klant te krijgen. Het is een ideale tool in het logistiek proces om de goederenstroom te versnellen.”
CALISTA® is een globaal ‘supply chain platform’ dat de belangrijkste fysieke, administratieve, juridische en financiële activiteiten van goederenvervoer in één digitaal ecosysteem samenbrengt. CALISTA® staat ten dienste van verladers en logistieke dienstverleners en heeft als doel de efficiëntie te verhogen, transacties te vergemakkelijken en de beleving van het transporteren van goederen in het algemeen te verbeteren. Voor de ontwikkeling van CALISTA® werkt PSA International samen met Global eTrade Services (GeTS).
Voor meer info en aanmeldingsmodaliteiten, kunnen geïnteresseerden terecht
- op onze website https://www.psa-antwerp.be/nl/CALISTAPing
- via mail aan PSAA-CALISTAPing [at] globalpsa.com