Grote schepen vanaf 2026 'aan de stekker' op Europa Terminal
30 september 2024 - PSA Antwerp kondigt vandaag, via een Formeel Investeringsbesluit (FID) aan het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), aan dat de Europa Terminal in de Antwerpse haven tegen 2026 uitgerust zal zijn met een geavanceerde walstroominstallatie.
Met een vermogenscapaciteit van 7,5 megawatt zullen jaarlijks tot 100 aangemeerde containerschepen groene stroom van wal kunnen afnemen. Zo kan vanaf 2026 jaarlijks een CO2-reductie tot 10.309* ton gerealiseerd worden. "We bewijzen opnieuw dat duurzaamheid voor ons een topprioriteit is”, duidt Jurgen De Wachter, General Manager PSA Antwerp container business. De realisatie kost ca. 10 miljoen euro, waarvan maximaal 4 miljoen euro wordt gesubsidieerd door het Vlaams agentschap voor Ondernemen en Innovatie (VLAIO) via het REpowerEU-initiatief van de Europese Unie.
Schepen, ook wanneer ze stilliggen aan wal, verbruiken nog steeds energie (bijvoorbeeld voor verlichting, verwarming en koeling), doorgaans opgewekt door motoren op stookolie, diesel of andere fossiele brandstoffen. Zeeschepen die aanmeren bij de Europa Terminal zullen vanaf 2026 via de walstroominstallatie kunnen overstappen op elektriciteit van het hoogspanningsnet, waardoor ze geen eigen stroom meer hoeven op te wekken met hun motoren. Gevolg: minder uitstoot van CO₂, stikstof en fijnstof. Met de geplande walstroominstallatie voor de Europa Terminal, is PSA Antwerp de eerste containerterminal in de haven van Antwerpen die walstroom zal aanbieden. De realisatie maakt onderdeel uit van project Emerald.
Project Emerald
Project Emerald, een samenwerking tussen PSA Belgium en de Port of Antwerp-Bruges, richt zich op de grootschalige vernieuwing van de Europa Terminal. Deze werken omvatten zowel de aanleg van een nieuwe kaaimuur met grotere diepgang (door de Port of Antwerp-Bruges) als de modernisering van de terminal zelf (door PSA Antwerp). Door deze ingrepen zal de terminal niet alleen geschikt zijn voor het ontvangen van megaschepen en verhogen in capaciteit maar ook aanzienlijk bijdragen aan de overgang naar een klimaatneutrale haven. De renovatie, die in drie fasen verloopt, moet resulteren in een efficiëntere en duurzamere containerterminal. Tegen 2032 moet de terminal weer volledig operationeel zijn met een indrukwekkende capaciteit van 2,5 miljoen TEU.
Een van de meest essentiële onderdelen van de eerste fase, die naar verwachting in 2026 wordt afgerond, is de implementatie van de walstroominstallatie. Dankzij deze installatie zal jaarlijks ongeveer 10.000 ton aan CO₂-uitstoot minder uitgestoten kunnen worden, het equivalent van de jaarlijkse uitstoot van ongeveer 625 gemiddelde huishoudens in Europa.
Om het project te realiseren investeert PSA Antwerp ook in het verzwaren van de aansluiting van het hoogspanningsnet en leidt het bedrijf ook personeel op gespecialiseerd in walstroom. De walstroominstallatie zelf bestaat onder meer uit een bewegend aansluitpunt zodat PSA Antwerp de schepen op verschillende plekken langs de kade kan voorzien van stroom. Er zal worden gebruikt gemaakt van 100% groene energie want sinds 2017 is alle elektriciteit die PSA in België verbruikt afkomstig van groene bronnen.
Expertise opbouwen
Door dit project versterkt PSA Antwerp opnieuw zijn expertise en consolideert het zijn leidende positie in duurzame havenoperaties. "PSA is een bedrijf dat investeert in een duurzame toekomst, en dat bewijzen we met deze walstroominstallatie opnieuw", aldus Jurgen De Wachter.
* Berekening op basis van schepen per jaar met walstroom, gemiddeld vermogen per schip langs kade (MW), tijd langs kade, totale energieconsumptie langs kade per schip (MWh), totale energieconsumptie langs kade per jaar (MWh) en totale uitstoot CO2 langs kade per jaar.