FAQ Spreidingstoeslag
Spreidingstoeslag op K869 en K913
Vanaf 12 mei 2025 geldt op Europa Terminal (K869) en Noordzee Terminal (K913) een spreidingstoeslag van 14 euro per bezoek voor afspraken tussen 6:00 uur en 20:00 uur.
Een truckbezoek tussen 20:00 uur en 6:00 uur is gratis.
K869 en K913 blijven geopend voor trucks van maandag om 5:30 uur tot zaterdag om 5:30 uur, 24 uur per dag, 5 dagen per week.
De spreidingstoeslag is ingevoerd om de verkeerscongestie in het havengebied te verminderen. Dit wordt gerealiseerd door vrachtwagenbezoeken beter over de dag en nacht te spreiden en de afstemming van containerophaal en -aflevering te optimaliseren. In plaats van een toeslag per container, wordt immers een toeslag per bezoek gehanteerd. De spreidingstoeslag moet bijdragen aan een efficiëntere logistieke keten.
|
Hoe kan ik een tijdslot reserveren op jullie terminal? U kunt tijdsloten blijven reserveren via ePortal, EDI of ‘mass upload’. |
Kan ik ook een afspraak maken via OptiTruck? Het maken van afspraken via OptiTruck zal mogelijk zijn enkele weken na 12 mei 2025. Omdat we het boekingsproces willen stroomlijnen, is deze functionaliteit in de eerste weken na de opstart nog niet beschikbaar. |
Hoe weet ik voor welke tijdsloten ik moet betalen? Voor elk truckbezoek tussen 6:00 uur en 20:00 uur wordt 14 euro aangerekend. De reserveringskosten worden tijdelijk op uw account geboekt en pas na afloop van het bezoek afgeschreven. Voor tijdsloten tussen 20 uur en 6 uur wordt tijdelijk een bedrag op uw account gereserveerd. Wordt het bezoek binnen het gekozen tijdslot afgerond, dan wordt dit bedrag niet in rekening gebracht en automatisch opnieuw vrijgegeven. |
Waarom reserveren jullie ook een bedrag wanneer ik een slot boek tussen 20 uur en 6 uur? We plannen onze activiteiten op basis van het aantal boekingen in een bepaald timeslot, de gereserveerde tegoeden worden na je bezoek terugbetaald, maar in rekening gebracht als u niet komt opdagen. |
Moet ik ook een afspraak maken om lege containers af te leveren of op te halen? Ja, ook voor het ophalen of afleveren van lege containers moet u een afspraak maken. Reserveert u een (betaald) tijdslot tussen 6:00 uur en 20:00 uur voor een bezoek met uitsluitend lege containers, dan mag u de container(s) op elk moment binnen dat dagvenster ophalen of afleveren. Reserveert u een tijdslot voor de nacht (tussen 20:00 uur en 6:00 uur), dan geldt hetzelfde principe: u kunt uw lege container op elk moment binnen dat nachtvenster ophalen of afgeven. De gereserveerde vergoeding voor een nachtelijk bezoek wordt automatisch vrijgegeven zodra de afspraak is uitgevoerd. |
Hoe weet ik welk bedrag wordt aangerekend voor het tijdslot dat ik wil boeken? Tijdens het maken van de afspraak wordt u geïnformeerd over de prijs en of dit een restitueerbaar tijdslot is of niet*. Pas na bevestiging van dit bericht wordt de boeking gemaakt. *Voor tijdsloten tussen 20:00 en 6:00 uur wordt tijdelijk een tegoed gereserveerd op uw account. Als het bezoek echter binnen het geselecteerde tijdslot wordt voltooid, wordt het gereserveerde bedrag niet in rekening gebracht en automatisch opnieuw vrijgegeven. |
Als ik van plan ben meerdere containers in één bezoek af te leveren of op te halen, moet ik dan voor elke container een reservering maken? Betaal ik voor elke container 14 euro? De toeslag wordt berekend per afspraak en niet per container. Dit betekent dat wanneer een TAR wordt aangemaakt voor meerdere containers, de toeslag slechts één keer wordt aangerekend. Op die manier stimuleren we een betere afstemming van het ophalen en afleveren van containers. Wanneer meerdere TAR-codes op de terminal worden gecombineerd tot één fysiek bezoek, wordt er ook maar één bezoek in rekening gebracht. Het gereserveerde tegoed voor de andere, samengevoegde bezoeken wordt dan automatisch terugbetaald. Let op: alle TAR's moeten een afspraak hebben binnen hetzelfde tijdslot om in aanmerking te komen voor combinatie tot één bezoek. |
Onze afspraken worden gemaakt via EDI of ‘Mass Upload’, hoe krijg ik feedback over de slotprijs? U ontvangt een retourbericht na het indienen van de reserveringsaanvragen voor de tijdslot. In dit bericht staat de prijs van elk gereserveerd tijdslot. |
Wat gebeurt er als ik niet voldoende tegoed heb? U krijgt een melding te zien wanneer uw tegoed onvoldoende is om het gewenste tijdslot te reserveren. Vul eerst uw tegoed aan via de Portomundi-website en probeer daarna uw boeking opnieuw. |
Ik krijg een melding dat mijn bedrijf onbekend is, wat moet ik doen? Om een timeslot te kunnen boeken, moet u uw Portomundi-account koppelen aan uw TAMS-account. Instructies over hoe u dat moet doen vindt u hier. |
Waar kan ik een overzicht vinden van mijn betaalde bezoeken aan uw terminal? Op het Portomundi-portal kan u de pagina Bezoekenoverzicht openen, waarop u dit overzicht kunt vinden. Instructies over waar u het Bezoekenoverzicht kunt vinden, vindt u hier. |
|
Waarom krijg ik een bericht dat ik moet betalen voor mijn huidige tijdslot als ik een reservering aan het wijzigen ben? Reserveringen kunnen kosteloos worden aangepast tot uiterlijk één uur voor aanvang van de afspraak. Omdat wij onze activiteiten afstemmen op het aantal boekingen per tijdslot, hebben late wijzigingen impact. Daarom worden aanpassingen kort voor de afspraak beschouwd als no-shows en in rekening gebracht. |
Wat gebeurt er met de credits van mijn oorspronkelijk gereserveerde slot als ik mijn afspraak wijzig? Wijzigt u uw reservering minimaal één uur vóór aanvang, dan worden de tegoeden van u oorspronkelijke afspraak terugbetaald. Bij wijzigingen binnen 60 minuten voor aanvang van het tijdslot wordt een toeslag in rekening gebracht. |
Kan ik ook een afspraak aanpassen via OptiTruck? Ja, de OptiTruck-functie voor het aanpassen van afspraken blijft beschikbaar. |
Hoe weet ik hoeveel er in rekening wordt gebracht voor het slot waarin ik mijn boeking wil wijzigen? Tijdens het wijzigen van uw afspraak wordt u geïnformeerd over de nieuwe slotprijs en of de oorspronkelijke vergoeding na afloop van de afspraak kan worden vrijgegeven. U ziet ook of uw huidige slot wordt terugbetaald of alsnog in rekening wordt gebracht. De boeking wordt pas bijgewerkt nadat u deze informatie hebt bevestigd. |
|
Waarom krijg ik een bericht dat mijn tijdsslot in rekening wordt gebracht als ik een reservering annuleer? Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot uiterlijk één uur vóór aanvang van de afspraak. Omdat wij onze activiteiten afstemmen op het aantal reserveringen per tijdslot, hebben late annuleringen impact. Annuleert u minder dan een uur van tevoren, dan wordt dit beschouwd als een no-show en in rekening gebracht. |
Wat gebeurt er met de credits van mijn geannuleerde slot? Als u uw reservering tot uiterlijk één uur vóór aanvang van de afspraak annuleert, worden de tegoeden van uw afspraak volledig terugbetaald. Vindt de annulering later plaats, dan worden de gereserveerde kosten van uw rekening afgeschreven. |
Kan ik ook een afspraak annuleren via OptiTruck? Ja, die functionaliteit blijft beschikbaar via OptiTruck. |
Hoe weet ik hoeveel er in rekening is gebracht voor het slot dat ik probeer te annuleren? Tijdens het annuleren van de afspraak wordt u geïnformeerd of uw huidige slot wordt terugbetaald of in rekening wordt gebracht na annulering. Pas na bevestiging van dit bericht wordt de boeking geannuleerd. |
|
Is er een tolerantieperiode voorzien rond mijn geboekte tijdslot? Ja, u mag de terminal betreden vanaf één uur vóór de start van uw geboekte tijdslot en tot één uur na het einde ervan. |
Bieden jullie nog steeds flexibiliteit voor het ophalen of afzetten van lege containers? Vanaf vandaag is het verplicht om een afspraak te maken voor het ophalen of afleveren van lege containers. Reserveert u een betalend tijdslot tussen 06 uur en 20 uur, dan kunt u uw container op elk moment binnen die periode ophalen of afleveren. Reserveert u een tijdslot voor de nacht, dan geldt dit voor het tijdsvenster tussen 20 uur en 6 uur. De gereserveerde vergoeding voor het nachttijdslot wordt vrijgegeven nadat de afspraak correct is nagekomen. Let op: dit geldt enkel voor lege containers. |
Wat gebeurt er als ik niet op tijd aankom op de terminal? Als u niet binnen de tolerantieperiode van uw geboekte tijdslot arriveert, wordt het gereserveerde bedrag voor de afspraak in rekening gebracht. Aangezien wij onze activiteiten plannen op basis van het aantal boekingen per tijdslot, heeft het niet op tijd arriveren impact en wordt dit als een no-show beschouwd. Als u van tevoren weet dat u de afspraak niet op tijd kunt halen, kunt u deze kosteloos verzetten naar een ander tijdstip, mits u dit uiterlijk één uur voor aanvang van uw afspraak doet. |
Ik kom meer dan één container afgeven of afleveren in één bezoek, hoe voorkom ik dat ik voor elke container moet betalen? Combineer tijdens de A-check alle relevante TAR's in één bezoek. Dit zorgt ervoor dat slechts één bezoek in rekening wordt gebracht. Tegoeden voor de andere bezoeken worden terugbetaald. |
.