FAQ's CALISTA P!NG+
Heb je een vraag over CALISTA P!NG+ ? Hier vind je de veel gestelde vragen en antwoorden.
Algemeen & Veiligheid
Hoe kan ik PSA Antwerp contacteren over CALISTA P!NG+?
Voor alle vragen of feedback, contacteer onze CALISTA P!NG+ service desk door een e-mail te sturen naar PSAA-CALISTAPing [at] globalpsa.com.
|
Heb ik een account nodig?
Ja, om toegang te krijgen tot CALISTA P!NG+, heb je een persoonlijke login en wachtwoord nodig. Dit kan je aanvragen door het onboarding formulier in te vullen.
|
Kan ik nog steeds de PSA Antwerp e-Portal Search container functionaliteit gebruiken?
Ja, deze functie blijft beschikbaar, maar CALISTA P!NG+ heeft duidelijk meerdere voordelen ten opzichte van de e-Portal Search container functionaliteit.
|
Hoe zorgt PSA Antwerp ervoor dat mijn gegevens veilig worden opgeslagen?
Alle gegevens worden opgeslagen volgens de GDPR-richtlijnen en de uitwisseling van informatie gebeurt volgens de meest recente veiligheidsnormen.
|
Hoe wordt er met mijn persoonlijke gegevens omgegaan?
De persoonlijke informatie, die in het onboarding formulier wordt verstrekt, wordt uitsluitend gebruikt voor interne doeleinden en om de vereiste inloggegevens aan te maken.
|
Account
Hoe verkrijg ik een CALISTA P!NG+ account?
Je kan een verzoek voor een CALISTA P!NG+ account indienen door het registratie formulier in te vullen op de landingspage van CALISTA P!NG+.
|
Hoe snel na registratie kan het portal worden gebruikt?
Vanwege de geldende regels rond het delen van gegevens, moeten we een authenticatiemechanisme in het systeem creëren, waardoor je gegevens uit het systeem kunt ophalen. Nadat je je registratiegegevens hebt aangeleverd, word je inlogverzoek doorgestuurd naar het helpdeskteam van het CALISTA platform. Zij maken de vereiste gebruikersnaam alsook een wachtwoord aan. De gebruikersnaam is je persoonlijke, aan je bedrijf gekoppelde e-mailadres. Er worden geen algemene e-mailadressen geaccepteerd (bv. @google.com, @outlook.com, @yahoo.com, etc.).
|
Wat kan ik na het ontvangen van de login en het wachtwoord?
Nadat je de login en wachtwoord hebt ontvangen, kan je inloggen op de productieomgeving van het CALISTA platform. Om veiligheidsredenen vragen we om je wachtwoord te wijzigen na de eerste keer inloggen.
|
Waar kan ik mijn wachtwoord wijzigen / resetten?
Je wachtwoord voor het CALISTA-platform kan worden gewijzigd door in de rechterbovenhoek van je scherm op je gebruikersnaam te klikken. Er verschijnt een 'dropdown' lijst waarin je onder ‘Other Service’ (andere service) de functie ‘Change Password’ (wijzig wachtwoord) kan selecteren. Om het wachtwoord te wijzigen, vul je het formulier voor het wijzigen van het wachtwoord in, maar gelieve rekening te houden met de vereisten voor het creëren van een wachtwoord.
|
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Op de inlogpagina kun je jouw wachtwoord opvragen via de link ‘Forgot your password?’ (wachtwoord vergeten). Na het invullen van je gebruikersnaam (dit is het e-mailadres van het bedrijf waarmee je je hebt geregistreerd), ontvang je een link voor het opnieuw instellen van je wachtwoord. Door de vervolgstappen te voltooien, krijg je opnieuw toegang tot het CALISTA platform.
|
Hoe registreer ik nieuwe gebruikers?
Nieuwe gebruikers moet je aankondigen via een update van het CALISTA P!NG+ onboarding formulier, dat je per mail naar PSAA-CALISTAPing [at] globalpsa.com moet sturen.
|
Hoe kan ik de toegang van bestaande gebruiker(s) intrekken?
Wil je de toegang van bestaande gebruikers intrekken? Informeer ons door een e-mail te sturen naar PSAA-CALISTAPing [at] globalpsa.com.
|
P!NG+ Dashboard
Wanneer wordt de informatie vernieuwd in het P!NG+ dashboard?
Het P!NG+ -dashboard heeft enkele automatische vernieuwingstriggers. Nadat je informatie in het systeem hebt opgeladen, zal het dashboard automatisch worden geüpdatet. Wanneer je de laatste informatie over je geüploade container(s) wilt ophalen, moet je de knop ‘Refresh’ onderaan het dashboardscherm activeren. Let op: je kan de vernieuwingsknop enkel handmatig om de 5 minuten activeren. Het dashboard geeft aan wanneer de laatste vernieuwing van gegevens plaatsvond, en hoeveel records er in het dashboard staan.
|
Kan ik de dashboardweergave wijzigen?
Ja, de dashboard weergave kan worden aangepast aan je persoonlijke voorkeuren. Door met de rechtermuisknop op de kolomkoppen te klikken, kan je kolommen opnieuw rangschikken, gegevens sorteren, kolommen automatisch aanpassen, kolommen verbergen, filteren, etc. Als je deze weergave permanent wilt maken, sla je de instelling op door op de knop ‘Table preference’ (tabel voorkeur) opslaan te klikken (rechterbovenhoek).
|
Hoe voeg ik één of meerdere containers toe?
Je kan importcontainers één voor één uploaden via de ‘Add Record (Next mode)' (record toevoegen) functionaliteit. Het invoervenster verschijnt en geeft de verplichte en optionele velden aan die moeten worden ingevuld. Naast het uploaden van één container is het ook mogelijk om meerdere containers te uploaden via een Excel-template. De Excel uploadoptie is beschikbaar via de ‘Upload Record (Next mode)’ functionaliteit.
|
Hoe werkt de functie voor meerdere uploads?
Nadat je op ‘Upload Record (Next mode)' hebt geklikt, verschijnt er een venster met een overzicht van de geüploade bestanden en de mogelijkheid om nieuwe lijsten te uploaden. Het uploaden kan enkel via een standaard template die je in dit venster kan downloaden door op de knop ‘Template’ te klikken. Nadat je de template hebt voltooid en opgeslagen, selecteer je het gewenste bestand en activeer je het uploaden door op de knop ‘Upload’ te klikken. Het geselecteerde uploadbestand verschijnt vervolgens in het geüploade bestandsoverzicht met de status 'Processing' (verwerken). Als de upload correct is uitgevoerd, wijzigt de uploadstatus in 'Completed' (voltooid). Als er een templatefout is opgetreden, verschijnt de status ‘Failed’ (mislukt). In de antwoordkolom, door op het weergavepictogram te klikken, vind je feedback over de fout die het uploaden heeft veroorzaakt. Opmerking: de antwoordkolom kan ook een fout- of info-waarschuwing geven voor voltooide uploads. Ook hier, door op het weergavepictogram te klikken, vind je feedback over de ERROR/INFO-berichten.
|
Hoe kan ik het dashboard opruimen?
Je kan het dashboard opschonen door records te verwijderen, of door de minder relevante containerbezoeken te archiveren.
|
Hoe kan ik (een) container(s) van mijn dashboard verwijderen?
Je kan een geüploade container verwijderen van het dashboard door te klikken op het uitroepteken in de kolom ‘Action’ (actie) en vervolgens ‘Delete’ te selecteren. Na bevestiging van de verwijderinstructie worden de records van het dashboard verwijderd. Je kan ook records verwijderen door deze aan te vinken en vervolgens op de knop ‘Archive/Delete Selected Records’ (archiveer/verwijder geselecteerde records) te klikken. Na bevestiging van deze instructie worden de records van het dashboard verwijderd. Voor een volledige opschoning van het dashboard klik je op de knop 'Archive/Delete/Download all' (archiveer/verwijder/download alles). Let op: nadat de containers van het dashboard zijn verwijderd, is er geen hersteloptie. De enige mogelijkheid om gegevens terug in het dashboard te zien verschijnen, is door de containers opnieuw te uploaden.
|
Hoe kan ik (een) container(s) archiveren vanuit mijn dashboard?
Vink in het dashboard de records van de geüploade containers aan die je wilt archiveren. Klik vervolgens op de knop ‘Archive/Delete Selected Records’ (archiveer/verwijder geselecteerde records). Na bevestiging van deze instructie worden de records van het dashboard verwijderd. Voor een volledige archivering van het dashboard kan je klikken op de knop 'Archive/Delete/Download all' (archiveer/verwijder/download alles). Let op: zodra de containers vanuit het dashboard zijn gearchiveerd, is er geen hersteloptie. De enige mogelijkheid om gegevens terug in het dashboard te zien verschijnen, is door de containers opnieuw te uploaden. Gearchiveerde informatie kun je downloaden via het tabblad ‘Report (Calista)’ (rapport). Nadat je op de menuknop voor het rapport hebt geklikt, krijg je het overzicht van de rapportlijst met een rapportnaam ‘Archived Records (Next Mode)' (gearchiveerde records). Als je op het uitroepteken klikt, verschijnt de weergaveknop en door het parameterscherm te bevestigen, verschijnt je gearchiveerde dataset. Hou er rekening mee dat gearchiveerde gegevens slechts 60 dagen worden bewaard.
|
Wordt mijn dashboard automatisch opgeschoond?
Ja, 60 dagen nadat de container de terminal heeft verlaten en dus de status ‘Exit terminal’ (terminal verlaten) heeft bereikt, worden je gegevens automatisch verwijderd. Als je je CALISTA P!NG+ uploads wilt archiveren, zorg er dan voor dat je ze archiveert voordat je deze "opruim" deadline bereikt.
|
CALISTA P!NG+ statussen
Wat betekent het als de status van mijn container 'Announced' aangeeft?
Wanneer je een container oplaadt en de indicatie ‘Announced’ (aangekondigd) ziet verschijnen in de statuskolom, betekent dit dat je container correct is geüpload maar nog niet is gekoppeld aan een inkomend containerbezoek in onze terminalsystemen. Het geeft aan dat de container is aangekondigd door een derde partij, maar nog niet is gekoppeld aan een inkomend schip en de verwachte lossing.
|
Wat betekent het als de status van mijn container 'On vessel' aangeeft?
Zie je bij het uploaden van een container de indicatie ‘On vessel’ (op schip) in de statuskolom, dan betekent dit dat je container correct is geüpload en gekoppeld aan een inkomend containerbezoek in onze terminalsystemen. Bij de status ‘On vessel’ geeft de kolom ‘(Estimated) Time of Discharge (EToD)' (geschatte lossingstijd) - een tijdsaanduiding weer van de verwachte lostijd van de container op de terminal. Deze tijdsindicatie verloopt in 3 stappen: is het schip nog niet gepland, dan ontvang je de verwachte vertrektijd van het schip, is het schip gepland en wordt het lostijdstip verwacht in een eerdere shift, dan zal je op de hoogte worden gesteld van deze timing. Het geschatte lostijdstip geeft het einde van de shift aan waarin de container zal worden gelost (dus datum / tijdstempel met shift tijdsindicatie, eindigend om 6u, 14u of 22u). Wanneer de container effectief is gelost, wordt de tijdsindicatie bijgewerkt met het werkelijke tijdstip van lossen en wijzigt de status van deze container in ‘On yard’ (op yard).
|
Wat betekent het als de status van mijn container 'On yard' aangeeft?
De melding ‘On yard’ (op yard) in de statuskolom betekent dat je container correct is geüpload en fysiek aanwezig is op de terminal, en dus wacht op pick-up van de yard. De werkelijke tijd wanneer de container werd gelost uit het schip, wordt weergegeven in de kolom (Estimated) Time of Discharge (EToD), maar dan als werkelijk geloste tijd.
|
Wat betekent het als de status van mijn container 'Exit terminal' aangeeft?
De aanduiding ‘Exit Terminal’ (terminal verlaten) in de statuskolom betekent dat je container de terminal heeft verlaten en dat de groene lichten uit zijn. Bij deze status wordt ook de kolom ‘Gate out’ bijgewerkt met het exacte tijdstip van vertrek van de container van de terminal. Met de exacte 'gate-in' en 'gate-out' tijdsindicatie, kan je de tijd berekenen die jouw container op de terminal heeft gestaan (zogenaamde 'import dwell time').
|
Wat betekent het als de status van mijn container 'No right' aangeeft?
Wanneer je bij het uploaden van een container de melding ‘No right’ (geen recht) krijgt in de statuskolom, betekent dit dat je container correct is geüpload, maar dat de containerinformatie ons heeft bereikt na het moment van lossen.
|
Estimated Time of Discharge (EToD)
Wat is de 'EToD'?
Wanneer je container de status ‘On vessel’ (op schip) heeft, geeft CALISTA P!NG+ een tijdsaanduiding weer van de verwachte lostijd van de container op de terminal, deze wordt weergegeven in de kolom '(Estimated) Time of Discharge (EToD)'. Deze tijdsaanduiding verloopt in 3 stappen: is het schip nog niet gepland, dan ontvang je de verwachte vertrektijd van het schip, is het schip gepland en wordt het lostijdstip verwacht in een eerdere shift, dan zal je op de hoogte worden gesteld van deze timing. Het geschatte lostijdstip geeft het einde van de shift aan waarin de container zal worden gelost (dus datum / tijdstempel met shift tijdsindicatie, eindigend om 6u, 14u of 22u). Wanneer de container effectief is gelost, wordt de tijdsindicatie bijgewerkt met het werkelijke tijdstip van lossen en wijzigt de status van deze container in ‘On yard’ (op yard).
|
Hoe lang van tevoren is de EToD beschikbaar voor een container?
Om een container de status 'On vessel' (op schip) te kunnen geven, moeten we het container nummer kunnen traceren in een loslijst, die door de rederij wordt aangekondigd in ons terminal besturingssysteem. Zodra we deze match kunnen maken, wordt de informatie beschikbaar gesteld. Hou er rekening mee dat de beschikbaarheid van deze informatie zal variëren in functie van de respectieve scheepvaartlijnprocedures om ons de losinformatie te verstrekken, evenals de positie van de haven van Antwerpen in het havenrotatieschema, gecombineerd met de vaartijd vanaf de vorige aanloophaven.
|
Groene lichten
Wat betekent de kolom ‘Overall’?
De kolom ‘Overall’ (algemeen) is onderdeel van de Green Light Check en geeft op het hoogste niveau aan of jouw container beschikbaar is om op de terminal te worden opgehaald. ‘Groen’ geeft aan dat alle lampjes ‘ok’ zijn en dat de container met de juiste pincode kan worden opgehaald van de terminal. ‘Rood’ geeft aan dat minstens één van de individuele lampjes ‘niet ok’ is en deze container momenteel niet kan worden opgehaald. De reden hiervoor kan je opsporen door de individuele groene/rode lichten van de specifieke container te analyseren.
|
Wat betekent de kolom ‘On yard/Terminal’?
De kolom ‘On yard/Terminal’ (op yard/terminal) is een van de afzonderlijke lampjes van de Green Light Check en informeert je of de container al dan niet op de terminal/yard is gelost. ‘Groen’ geeft aan dat de container is gelost en fysiek op de yard aanwezig is. In dit stadium is de status van de container ‘On Yard’. ‘Rood’ geeft aan dat de container nog niet is gelost, de container heeft hierbij nog de status 'On vessel' (op schip).
|
Wat betekent de kolom ‘Commercial Release’?
De kolom ‘Commercial Release’ (commerciële vrijgave) is een van de afzonderlijke lampjes van de Green Light Check en informeert je of de container al dan niet commercieel wordt vrijgegeven door de rederij. ‘Groen’ geeft aan dat we een commerciële vrijgave hebben ontvangen in ons terminal besturingssysteem. ‘Rood’ geeft aan dat de container nog niet, of niet meer is vrijgegeven door de rederij. Let op: dit systeem voorziet niet in een pincodecontrole, dit behoort tot de administratieve flow van jouw transporteur om de container op te halen bij onze terminals.
|
Wat betekent de kolom ‘Customs Release’?
De kolom ‘Customs Release’ (Douanevrijgave) is een van de individuele lampjes van de Green Light Check en informeert je of de container al dan niet wordt vrijgegeven door de Belgische douane. 'Groen' geeft aan dat we een douane-vrijgavebericht (CCRM) hebben ontvangen in ons terminal besturingssysteem. ‘Rood’ geeft aan dat de container nog niet, of niet meer is vrijgegeven door de Belgische douane.
|
Wat betekent de kolom ‘Not blocked on terminal’?
De kolom ‘Not blocked on terminal' (niet geblokkeerd op terminal) is een van de afzonderlijke lampjes van de Green Light Check en geeft aan of de container al dan niet geblokkeerd is op de terminal (bv. voor inspectie, scannen, verificatie, etc.). ‘Groen’ geeft aan dat je container niet wordt geblokkeerd. ‘Rood’ geeft aan dat je container is geblokkeerd.
|