Klaar voor de grootste schepen ter wereld!
In de jaren 80 werd een belangrijke stap gezet voor de verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven. Waar de volledige haven zich tot dan achter een sluizencomplex had ontwikkeld, werd toen beslist om de haven verder noordwaarts uit te breiden en een terminal te bouwen vóór de sluizen.
Voor de schepen die deze terminals aanlopen, betekent dit al snel een tijdswinst van 4 tot 6 uur vergeleken met terminals achter het sluizencomplex.
In 1990 werd de Europa Terminal officieel in gebruik genomen. In 1997 volgde een tweede, de Noordzee Terminal. Beide terminals zijn gelegen op Rechteroever, voor de sluizen, en zijn vrij gelijklopend qua indeling en infrastructuur.
De Noordzee Terminal is uitgerust om de grootste schepen ter wereld te behandelen.
Terminal
Kaailengte (m) | 1.225 |
Maximum diepte (m) | 17 |
Oppervlakte (ha) | 79 |
Capaciteit (‘000TEUs) | 2.600 |
Container kranen | 14 met reikwijdte tot 25 containers breed |
Spoortoegang |