De eerste getijde container terminal in de Haven van Antwerpen
In de jaren 80 werd een belangrijke stap gezet voor de verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven. Waar de volledige haven zich tot dan achter een sluizencomplex had ontwikkeld, werd toen beslist om de haven verder noordwaarts uit te breiden en een terminal te bouwen vóór de sluizen.
Voor de schepen die deze terminals aanlopen, betekent dit al snel een tijdswinst van 4 tot 6 uur vergeleken met terminals achter het sluizencomplex.
In 1990 werd de Europa Terminal officieel in gebruik genomen als eerste getijde container terminal in de Haven van Antwerpen. In 1997 volgde een tweede getijde terminal, de Noordzee Terminal. Beide terminals zijn gelegen op rechteroever en zijn vrij gelijklopend qua indeling en infrastructuur.
Terminal
Kaailengte (m) | 1.180 |
Maximum diepte (m) | 14,5 |
Oppervlakte (ha) | 72 |
Capaciteit (‘000TEUs) | 1.800 |
Container kranen | 9 met reikwijdte tot 20 containers breed |
Momenteel geen spooractiviteiten o.w.v. Project Emerald.